<
Ignacy Jan Paderewski
Manru
>





następna realizacja:


12 października 2018



29 czerwca 1991, sobota, 19:00-22:00 (Sala Moniuszki).


Opera w trzech aktach

Libretto: Alfred Nossig na podstawie powieści Chata za wsią Józefa Ignacego Kraszewskiego
Prapremiera: Opera Królewska, Drezno - 29 maja 1901
Premiera polska: Teatr Miejski, Lwów - 8 czerwca 1901
Premiera obecnej realizacji: 29 czerwca 1991
Premiera następnej realizacji: 12 października 2018
Oryginalna polska wersja językowa


Dyrygent: Andrzej Straszyński
Reżyseria: Hanna Chojnacka
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola

Przygotowanie chóru dziecięcego: Sabina Włodarska
Scenografia: Barbara Kędzierska
Kostiumy: Kaspar Glaner
Choreografia: Hanna Chojnacka

Manru   -
Ulana   -
Urok   -
Jadwiga   -
Aza   -
Jagu   -
Oros   -
Cygan   -
Dziewczyna   -
Sylwester Kostecki (gościnnie), Jacek Parol, Józef Przestrzelski, Józef Stępień
Teresa Borowczyk, Elżbieta Hoff, Izabella Kłosińska, Hanna Zdunek
Grzegorz Bajer, Ryszard Cieśla, Jerzy Kulesza, Bronisław Pekowski
Wanda Bargiełowska, Anna Malewicz-Madey
Maria Olkisz, Jadwiga Teresa Stępień, Małgorzata Walewska (gościnnie)
Marek Dąbrowski, Robert Dymowski, Czesław Gałka
Mikołaj Konach, Ryszard Morka, Jerzy Ostapiuk
Ryszard Wróblewski, Adam Zdunikowski
Danuta Milczarek, Waleria Patejuk, Małgorzata Zazuwiak
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

STRESZCZENIE

AKT I

Jadwiga żali się na zły los i hańbę, jaką przyniosła jej córka, Ulana, poślubiając Cygana Manru, który z kolei dla niej wyrzekł się swobodnego cygańskiego życia. Wiejski znachor - włóczęga Urok, sam skrycie zakochany w Ulanie, namawia Jadwigę, aby pojednała się z córką. Również Ulana przybywa prosić matkę o przebaczenie i pomoc, gdyż oboje wraz z dzieckiem żyją w wielkiej biedzie. Jadwiga jest jednak nieubłagana: zgadza się przebaczyć córce i przyjąć ją na powrót do swego domu, jeżeli wyrzeknie się Cygana. Ulana odmawia, i gdy w chacie pojawia się Manru szukający swej żony, odchodzi z nim razem, nie zważając na groźne przekleństwa matki ani na górali próbujących odbić ją Cyganowi.

AKT II

Manru żyje wraz z żoną i dzieckiem w samotnej chacie stojącej na uboczu za wsią. Dla Ulany porzucił swoich towarzyszy oraz tak drogie każdemu Cyganowi wędrowne życie. Dręczy go jednak tęsknota za cygańskim życiem, wabi melodia grana na skrzypcach przez starego Jaga, który namawia Manru do porzucenia Ulany i powrotu do bandy; kuszą wdzięki pięknej Cyganki Azy. Jest chmurny i zamyślony. Ulana, czując, że serce Manru odwraca się od niej, błaga Uroka o czarodziejski napój miłosny. I istotnie, gdy Manru wypija podany mu przez Ulanę trunek, namiętna miłość do niej znów ogarnia jego serce i zmysły.

AKT III

Manru po długiej walce wewnętrznej uległ w końcu namowom Jaga i urokowi Azy. Porzuca. swą chatę i przystaje z powrotem do bandy Cyganów, zwłaszcza że ci ofiarowują mu godność wodza, usuwając przewodzącego im dotąd Orosa. Na czele bandy wyrusza Manru w świat. Ulana daremnie szuka swego męża, a dowiedziawszy się od Uroka, że Manru porzucił ją dla Azy, zrozpaczona topi się w jeziorze. Nie mogąc zapobiec jej nieszczęściu, Urok pragnie ją pomścić: dogania wędrującą po górskim zboczu cygańską gromadę i dopadłszy niewiernego Manru, ściąga go w przepaść.