Marta Ptaszyńska

Magiczny Doremik




      18 I 2008, piątek, godz. 19.15 (Sala Kameralna)


Przedstawienie dla dzieci

Libretto – Marta Ptaszyńska wg powieści Gelsomino w Krainie Kłamczuchów Gianniego Rodariego w przekładzie Hanny Ożogowskiej
Prapremiera, Premiera obecnej produkcji – 6 grudnia 2007


Dyrygent – Iwona Sowińska
Reżyseria i choreografia – Hanna Chojnacka
Scenografia – Barbara Kędzierska
Kostiumy – Zofia de Ines



recenzje

















Obsada:

 
Doremik
Kotek Czerwone Futerko
Król Paleton
Malarz Akryl
Ciotka Filipa
Menuetta
Maestro Bemol
Sąsiad, Sprzedawca, Minister
Kluczor
Sąsiadka
tłum/publiczność


-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


Rafał Bartmiński, Piotr Wojtasiewicz, Magdalena Idzik, Elżbieta Wróblewska
Jeanette Bożałek, Justyna Reczeniedi, Katarzyna Kowalska
Czesław Gałka, Adam Kruszewski, Grzegorz Pazik
Jan Ciesielski, Leszek Świdziński, Krzysztof Szmyt, Adam Zdunikowski
Anna Lubańska, Małgorzata Pańko
Izabella Fabrycka, Berenika Pel, Antonina Ślubowska – Chór Dziecięcy Alla Polacca
Mieczysław Milun, Ryszard Morka
Robert Dymowski, Ryszard Cieśla, Witold Tomczyk
Czesław Gałka, Grzegorz Pazik
Małgorzata Juszczak, Beata Ułas, Dominika Szewczyk
Marta Kasprzyk, Katarzyna Mozol, Marzanna Pogłud-Kisielewska,
Beata Piwowarska-Traut, Dagmara Sokalska, Anna Szczepańska-Morawska,
Agnieszka Wilemajtys, Dorota Wójcik

Orkiestra Opery Narodowej, uczniowie Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz akrobaci i statyści



TREŚĆ OPERY

Jest to historia chłopca obdarzonego głosem o sile tak niezwykłej, że musi on mówić szeptem, by nie niszczyć wszystkiego dookoła. Ludzie boją się go, uważając za cudotwórcę lub magika. Chłopiec rusza więc w świat i dociera do przedziwnej Krainy Kłamczuchów, gdzie koty szczekają, psy miauczą, a w piekarni kupuje się atrament. Rządy sprawuje tam zły monarcha, którego prawo nakazuje ludziom kłamać. Tutaj głos Celsomina przydaje się znakomicie. Bez skrupułów niszczy on swoim śpiewem więzienie, burzy pałac samozwańczego króla, zwalcza tyranię i kładzie kres kłamstwu. Gazety przestają podawać fałszywe informacje, ludzie zaczynają nazywać rzeczy po imieniu, psy na nowo uczą się szczekać, a koty miauczeć. Życie wraca wreszcie do normalności...






Po sukcesie Pana Marimby Marty Ptaszyńskiej z librettem Agnieszki Osieckiej, który osiągnął u nas ponad sto przedstawień, Opera Narodowa zamówiła u kompozytorki kolejny utwór operowy dla dziecięcej widowni. Tym razem Ptaszyńska sama opracowała libretto według popularnej powieści Rodariego dla dzieci.
Marta Ptaszyńska jest autorką wielu znanych kompozycji, które często wykonywane są na całym świecie. Wśród nich znalazły się: „Koncert na marimbę i orkiestrę”, „Opowieść zimowa na orkiestrę smyczkową”, „Holocaust Memorial Cantata”, „Concerto grosso na dwoje skrzypiec i orkiestrę kameralną” (utwór napisany dla Lorda Yehudi Menuhina), kompozycje na perkusję solo („Siderals”, „Graffito”, „Spider Walk”), a także utwory dla dzieci i młodzieży: piosenki („Srebrne nitki”), utwory fortepianowe („Podróże w kosmos”, „Alfabet muzyczny”) oraz kompozycje na zespoły dziecięce („Muzyka pięciu stopni”, „Melodie z różnych stron świata”, „ABC na zespoły perkusyjne”). Jej opera telewizyjna „Oskar z Alvy”, zrealizowana przez Telewizję Krakowską w 1988 r. zdobyła uznanie widzów i krytyków na Międzynarodowym Przeglądzie Oper Telewizyjnych w ramach Festiwalu i Kongresu IMZ w Salzburgu (1989). Prapremiera opery dla dzieci Marty Ptaszyńskiej pt. „Pan Marimba” z librettem Agnieszki Osieckiej odbyła się w 1998 r. na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie. Została przedstawiona ponad 100 razy, ciesząc się wielkim uznaniem dziecięcej publiczności.