Agata Zubel
Oresteja


14 kwietnia 2012, sobota, godz. 19.00-21.00 (Sala Bogusławskiego w Teatrze Narodowym) .


Dramatoopera

Libretto: wg Ajschylosa, w przekładzie Macieja Słomczyńskiego
Prapremiera: Warszawa, Teatr Wielki, 14 kwietnia 2012


Adaptacja: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski
Dyrygent: Wojciech Rodek
Reżyseria: Maja Kleczewska
Scenografia i reżyseria światła: Katarzyna Borkowska
Opracowanie tekstu: Łukasz Chotkowski
Projekcje wideo: Bartosz Nalazek
Ruch sceniczny: Cezary Tomaszewski
Choreografia i wykonanie układu tańca na linach: Anna Sąsiadek
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola


Koprodukcja z Teatrem Narodowym
recenzje
















Obsada:
Klitemnestra   -
Agamemnon   -
Kassandra   -
Orestes   -
Elektra   -
Agistos   -
Agistos   -
Agistos   -
Agistos /Apollo   -
Przodownica chóru/Piastunka/Furia   -


Apollo   -
Atena   -

Solowa partia perkusyjna:   -
Danuta Stenka
Mirosław Konarowski
Wiktoria Gorodeckaja
Sebastian Pawlak (gościnnie)
Kamilla Baar
Paweł Paprocki
Robert Jarociński
Wojciech Solarz
Przemysław Stippa
Anna Chodakowska

soliści:
Artur Stefanowicz
Tomasz Piluchowski

Leszek Lorent


Chór i muzycy orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej:

Soprany: Anna Adamko, Magdalena Freino, Katarzyna Grabska-Miroszczuk, Justyna Kabała, Magdalena Majlert-Strzałka, Joanna Michalska
Alty: Joanna Jękot-Bajtlik, Monika Kowalska, Marzanna Pogłud-Kisielewska, Dagmara Sokalska, Beata Ułas, Katarzyna Zimak
Tenory: Tomasz Borkowski, Igor Buczyński, Robert Dullas, Maciej Dunin-Borkowski, Adam Miroszczuk, Michał Zambrzycki
Basy: Radosław Flasza, Piotr Gałecki, Michał Harasym, Jacek Kostoń, Marcin Maciak, Artur Żołnacz
Muzycy (instrumenty perkusyjne): Katarzyna Bojaryn, Jan Smoczyński

STRESZCZENIE



Oto naprawdę wielkie widowisko. Dramatoopera Mai Kleczewskiej i Agaty Zubel wymaga połączenia sił dwóch największych w kraju zespołów scenicznych: Opery i Teatru Narodowego. Obie artystki mają już za sobą współpracę przy znakomicie przyjętych Sudden Rain/Between oraz monumentalnym spektaklu Marat-Sade według Weissa w Teatrze Narodowym, który zyskał opinię ważnego wydarzenia teatralnego ostatnich sezonów. Oresteja Ajschylosa, jedyna zachowana w całości trylogia teatru antycznego, to dzieło surowe i wstrząsające. Mówi o tragicznej klątwie, jaka dotknęła ród Pelopidów. W jej wyniku zbrodnia za zbrodnią spadają na kolejne pokolenia, nie ma końca rachunek krzywd: „Tu śmierć – tam śmierć, płaci krwią, kto zabił”. Centralnymi wydarzeniami tragedii są mord na Agamemnonie i zemsta Orestesa. Ostatnia część trylogii ukazuje obłęd Orestesa ściganego przez Erynie, a wreszcie sąd z udziałem bogów, który kładzie kres zemstom i zbrodniom.