<
Erich Wolfgang Korngold
Umarłe Miasto
>






10 czerwca 2017, sobota, 19:00-22.00 (Sala Moniuszki).


Opera w trzech obrazach

Libretto: Paul Schott według Bruges umarłe Georgesa Rodenbacha
Prapremiera: Kolonia / Hamburg - 4 grudnia 1920
Premiera polska: Lwów - 1928
Premiera tej inscenizacji: 10 czerwca 2017
Oryginalna niemiecka wersja językowa z polskimi napisami

Dyrygent: Lothar Koenigs
Reżyseria: Mariusz Treliński

Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Marek Adamski
Choreografia: Tomasz Wygoda
Przygotowanie chóru: Mirosław Janowski
Dramaturgia: ***
Reżyseria świateł: Marc Heinz
Projekcje video: Bartek Macias


Koprodukcja: Gran Teatre del Liceu, Barcelona
Paul   -
Marie/Marietta   -
Frank-Fritz   -
Brigitta   -
Juliette   -
Lucienne   -
Gaston   -
Victorin   -
Hrabia Albert   -
Jacek Laszczkowski
Marlis Petersen
Michał Partyka
Bernadetta Grabias
Maria Stasiak
Natalia Kawałek
***
Mateusz Zajdel
Paweł Wunder
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
recenzje

STRESZCZENIE



Erich Wolfgang Korngold był cudownym dzieckiem. W wieku pięciu lat grał melodie z Don Giovanniego, komponował jako dziesięcioletni chłopak, a gdy był nastolatkiem jego utworami dyrygowali i wystawiali je na słynnych europejskich scenach najwybitniejsi dyrygenci tamtego czasu. Umarłe miasto stworzył w 1920 roku jako dwudziestotrzylatek, w tym samym roku odbyły się jego premiery w Hamburgu i Kolonii. Libretto oparte zostało na powieści belgijskiego symbolisty Georgesa Rodenbacha Bruges-la-Morte (1892), którą autor wpisał się w protest przeciw projektom przekształcenia flandryjskiego miasta Brugia, klejnotu średniowiecznej architektury, w nowoczesny port. Ale to nie nocna sceneria zagrożonej Brugii przyniosła sukces temu dziełu (do 1924 zagrano je w Wiedniu, Nowym Jorku, Pradze, Monachium i Berlinie), tylko intrygująca fabuła i ekstatyczna muzyka. Świat umarłych miesza się tu ze światem żywych, a bohaterowie, Paul i Maria/Marietta krążą między snem i jawą. W przedwojennej Polsce na fali europejskich sukcesów premiera opery, pod tytułem Zamarły gród, odbyła się we Lwowie w 1928 roku. W latach 30. kompozytor przeniósł się do Stanów Zjednoczonych i pisał dla Hollywood. Ukształtował styl amerykańskiej muzyki filmowej. Czterokrotnie nominowany do Oscara, dwukrotnie go otrzymał. Umarłe miasto Korngolda, w którego osobie opera łączy się z kinem, wydaje się wymarzonym tematem dla twórczości reżyserskiej Mariusza Trelińskiego.