30-12-2006


i n f o c h o ri n f o c h o ri n f o c h o ri n f o c h o ri n f o c h o r



Operowe wydarzenia kończącego się roku


Mijający rok nie zapisze się w operowych annałach ani spektakularnymi wydarzeniami artystycznymi, ani sensacyjnymi debiutami czy głośnymi klęskami. Jednym słowem - było średnio tak na światowych, jak i polskich scenach.

     Styczeń

Wiedeń - w samo południe tradycyjny Koncert Noworoczny Wiedeńskich Filharmoników w „Złotej Sali" wiedeńskiego Musikvereinu był pierwszym muzycznym wydarzeniem nowego roku.
Wrocław - premiera "Traviaty" Verdiego w reżyserii T. Koniny spotkała się z wyjątkowo chłodnym przyjęciem nie tylko ze strony krytyków, ale również publiczności.
Salzburg, Wiedeń, Praga, Monachium i Berlin - to miasta, gdzie 27 stycznia, dokładnie w 250. rocznicę urodzin Mozarta, zainaugurowano światowe obchody Roku Mozarta.
Nowy Jork - wysoko oceniona premiera "Czarodziejskiego fletu" Mozarta, wystawionego też w ramach Roku Mozarta.

Luty

Warszawa - Sławomir Pietras żegna się z fotelem dyrektora naczelnego Opery Narodowej. W efekde zmieniła się cała dyrekcja; w czerwcu rezygnację złożył Kazimierz Kord, a Mariusza Trelińskiego ze stanowiska dyrektora artystycznego odwołał Janusz Pietkiewicz, nowo mianowany dyrektor naczelny.
Rzym - premiera "Rigoletta" Verdiego miała letnią temperaturę, podobnie jak oklaski zawiedzionej publiczności.
Łódź - "Aida" w reżyserii Weissa-Grzesińskiego nie zrobiła większego wrażenia.
Nowy Jork - sensacyjny koncert Ewy Podleś w Avery Fischer Hall, po którym stwierdzono w jednej z recenzji, że: "Ewa Podleś musi wrócić do MET".

Marzec

Warszawa - premiera "Cyganerii" Pucciniego w reżyserii Trelińskiego na scenie Opery Narodowej wywołała namiętne dyskusje na temat nowoczesnego teatru operowego.
Wrocław - w ramach jednego wieczoru światowa prapremiera "Ester" Tomasza Praszczałka oraz premiera "Hagith", niemal zupełnie zapomnianej opery Karola Szymanowskiego.

Kwiecień

Warszawa - X Jubileuszowy Festiwal Beethovenowski. Jego gwiazdą był Placido Domingo, który tym razem nie śpiewał, lecz dyrygował. Poprowadził w Teatrze Wielkim koncert dedykowany pamięci Jana Pawła II w pierwszą rocznicę jego śmierci. Pod batutą Domingo Orchestra Filharmonica Artura Toscanini wraz z Chórem Teatru Wielkiego wykonała "Messa da Requiem" Giuseppe Verdiego.
Poznań - w ramach kolejnego Festiwalu Hoffmannowskiego premiera "Wolnego strzelca" C.M. Webera nie wzbudziła większego entuzjazmu.
Bydgoszcz - na inaugurację XIII Festiwalu Operowego zaproszono artystów ze Statni Opera Praha, którzy zaprezentowali zupełnie u nas nieznaną operę "Nieszpory sycylijskie" Verdiego. Niestety, nie był to spektakl najwyższych lotów. Znacznie wyżej oceniono przygotowaną przez Opera Nova premierę "Czarodziejskiego fletu" Mozarta.
Nowy Jork - "Don Pasquale" Don-zettiego w MET z udziałem Mariusza Kwietnia w partii Malatesty, któremu po przedstawieniu zachwycona publiczność zgotowała burzliwą owację.

Maj

Bytom - premiera "Carmen" w reżyserii Wiesława Ochmana rozłożona przez słabą obsadę.
Gliwice - zrealizowana w ruinach spalonego Teatru Miejskiego przez Teatr Muzyczny "Carmen" okazała się dużym sukcesem Pawła Szkolaka - reżyseria, jak i całej obsady z Małgorzatą Walewską i Elżbietą Kaczmarzyk-Janczak na czele.
Gdańsk - prawykonanie "Komedii o niemej żonie", opery Tadeusza Zygfryda Kassena.
Palermo - Teatro Massimo, sukces Agnieszki Zwierko w premierze "Vannesy" Samuela Barbera.
Toronto - kolejny wielki sukces Ewy Podleś. Publiczność po koncercie "Joanna d'Arc" zgotowała artystce gorącą owację.
Nowy Jork - specjalnie uroczystą galą żegnano Josepha Volpe'a, który przez 16 lat prowadził słynną MET jako generalny menedżer. W sumie przepracował w tym teatrze ponad 40 lat.
Wiedeń - Krystian Lupa został totalnie skrytykowany za nieudaną reżyserię "Czarodziejskiego fletu" w Theater an der Wien.

Czerwiec

Wrocław - udana premiera "Zmierzchu bogów" kończy kontynuowaną od 2003 r. realizację wagnerowskiej tetralogii "Pierścień Nibelunga". Jednocześnie Ewa Michnik zostaje drugim na świecie dyrygentem kobietą mogącą sobie wpisać do artystycznego życiorysu prowadzenie tego monumentalnego dzieła.
Warszawa - wyreżyserowany przez Achima Freyera "Czarodziejski flet" Mozarta okazał się niewypałem. Jakoś nikt nie chciał się zachwycić przedstawieniem, w którym ubikacja i odgłosy z niej dobiegające stają się głównym rekwizytem i atrakcją.
Paryż - zrealizowana przez Krzysztofa Warlikowskiego premiera "Ifigenii na Taurydzie" Glucka w l'0pera de Paris została przez większość publiczności wybuczana.
Warszawa - WOK rozpoczyna trwający sześć tygodni Festiwal Mozartowski, organizowany nieprzerwanie od 1991 roku. Oczywiście w programie festiwalu są wszystkie dzieła sceniczne Mozarta.

Lipiec i Sierpień

Salzburg - Słynny Salzburger Festspiele przygotował wykonania wszystkich 22 oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, co zdarzyło się na tym festiwalu po raz pierwszy. Festiwal Wagnerowski w Bayreuth przeżywał, bez większej ekscytacji, premierę kolejnej inscenizacji "Pierścienia Nibelunga". Znacznie więcej emocji, dzięki Ninie Stemme, budził "Tristan i Izolda". Arena di Verona też przeszła tym razem bez większych rewelacji.
Warszawa - Janusz Pietkiewicz po raz drugi otrzymał nominację na dyrektora Opery Narodowej. Dyrektorem artystycznym mianowano wybitnego śpiewaka i cenionego pedagoga Ryszarda Karczykowskiego.
Poznań - światową prapremierę "Ca Ira" Rogera Watersa przyjęto z mieszanymi uczuciami. Dominowały te negatywne!

Wrzesień

Toronto - premiera kanadyjska pełnej tetralogii "Pierścień Nibelunga" Wagnera konsekwentnie realizowanej od 2004 roku.
Wrocław - Festiwal Wagnerowski w Hali Ludowej, w programie którego znalazł się również cały cykl "Pierścienia Nibelunga" w reżyserii Hansa Petera Lehmanna. Dyrygował Tomasz Szreder.
Tokio - premiera "Don Carlosa". W partii księżniczki Eboli wystąpiła Małgorzata Walewska, której zachwycona publiczność zgotowała gorący aplauz.
Minnesota - Ewa Podleś odnosi kolejny sukces, tym razem z wielkim powodzeniem zaśpiewała w "Dziewicy z jeziora" Rossiniego partię Malcolma.
Szczecin - koncertowe wykonanie "Holendra tułacza" było pierwszą próbą zmierzenia się z twórczością Wagnera przez zespoły Opery na Zamku.
Warszawa - początek obchodów 45-lecia Warszawskiej Opery Kameralnej kierowanej od początku przez Stefana Sutkowskiego, który jest z pewnością najdłużej urzędującym dyrektorem teatru w Polsce.

Październik

Poznań - premiera "Balu maskowego" otworzyła VI Dni Verdiego, organizowane od 2001 r. przez Teatr Wielki.
Nowy Jork - przygotowana na otwarcie sezonu premiera efektownej inscenizacji "Madame Butterfly" Pucciniego okazała się jednym z największych sukcesów w dotychczasowej historii słynnej Metropolitan Opera House.
Łódź - premiera "Halki", którą zaliczyć można - delikatnie mówiąc - do wydarzeń nie najwyższych lotów.
Gdańsk - scena Opery Bałtyckiej była miejscem obchodów jubileuszu 50-lecia pracy artystycznej Romana Węgrzyna.

Listopad

Houston - Mariusz Kwiecień wspaniałą kreacją tytułowego Don Giovanniego w operze Mozarta rzuca na kolana publiczność Houston Grand Opera.
Bytom - nasz niezniszczalny tenor Bogdan Paprocki miał 23 listopada obchodzić na scenie Opery Śląskiej jubileusz 60-lecia pracy artystycznej. Niestety, tragedia w kopalni "Halemba" spowodowała odwołanie jubileuszowego wieczoru i przeniesienie go na styczeń.

Grudzień

Warszawa - kolejna zmiana w dyrekcji Opery Narodowej. Odszedł Kazimierz Kord, dotychczasowy dyrektor muzyczny, jego miejsce zajął Tomasz Bugaj.
Mediolan - tradycyjnie 7 grudnia, w dzień św. Ambrożego, patrona miasta, premierą monumentalnej inscenizacji "Aidy" Verdiego w reżyserii Franco Zeffirellego oficjalnie zainaugurowano kolejny sezon w legendarnej La Scali. Dwa dni później publiczność wygwizdała i wybuczała śpiewającego partię Radamesa Roberta Alagnę. Niezadowolenie publiczności było tak burzliwe, że Alagna został zmuszony do zejścia ze sceny. Zastąpił go Antonello Palombi, który wbiegł na następną arię. Nie miał jednak czasu na włożenie kostiumu, wystąpił więc w dżinsach i koszuli. Takiego skandalu nie odnotowano w tym teatrze od wielu lat.
Warszawa - polska premiera musicalu "Upiór w operze" ("The Phantom of the Opera") w reżyserii Jakuba Wociala w Teatrze Palladium Stage w Warszawie.
Łódź - premiera "Wesela Figara" kończy obchody Roku Mozarta na polskich scenach operowych.
Wrocław - sylwestrowa premiera "Zemsty nietoperza" pod batutą Ewy Michnik kończy operowe wydarzenia 2006 roku.



Adam Czopek


    strona główna     artykuły prasowe