nr 228,   29-09-2006


i n f o c h o ri n f o c h o ri n f o c h o ri n f o c h o ri n f o c h o r



Balet tajemniczej nocy


Trzy generacje choreografów w Operze Narodowej

     "Szymanowski i taniec" - ten tytuł z pozoru nie wygląda atrakcyjnie, ale kryje się za nim interesująca propozycja. Trzech polskich choreografów różnych generacji postanowiło przedstawić baletowe wersje trzech utworów tego kompozytora.

Sam Karol Szymanowski napisał właściwie, tylko jeden balet "Harnasie" - stanowiący przykład twórczego wykorzystania pulsującego emocjami góralskiego folkloru. Ale Emil Wesołowski w swej interpretacji odszedł jednak od tej ludowej dosłowności i jego "Harnasie" mają walor uniwersalny, przenosząc akcję w czasy bliższe współczesnemu widzowi. Wznowione "Harnasie" Wesołowskiego miały premierę w 1997 roku, a dwa pozostałe balety składające się na piątkowy wwieczór w Teatrze Wielkim to prace nowe.

Ewa Wycichowska dla Opery Narodowej ułożyła choreografię do "Stabat Mater", religijnego utworu, w którym Szymanowski połączył archaiczną surowość z nowoczesnymi na jego czasy rozważaniami muzycznymi. A obiecujący choreograf młodego pokolenia Jacek Przybyłowicz wybrał III symfonię "Pieśń o nocy" o niepowtarzalnym, tajemniczym i orientalnym klimacie.



Jacek Marczyński


    strona główna     artykuły prasowe