◄ | Karol Szymanowski | ► |
Król Roger |
![]() |
1 VII 2011, piątek, godz. 19.00-20.30 (Sala Moniuszki)
Opera w trzech aktach Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz i Karol Szymanowski Prapremiera: Warszawa, Teatr Wielki, 19 czerwca 1926 Premiera poprzedniej inscenizacji: 10 marca 2000 ■ Wznowienie poprzedniej inscenizacji: 28 września 2007 ■ Premiera tej inscenizacji: Festiwal w Bregencji, 23 lipca 2009 ■ Premiera w Operze Narodowej: 1 lipca 2011 Oryginalna wersja językowa z angielskimi napisami Dyrygent: Jacek Kaspszyk Reżyseria: David Pountney Scenografia: Raimund Bauer Kostiumy: Marie Jeanne-Lecca Choreografia: Beate Vollack Światło: Fabrice Kebour Przygotowanie chóru: Bogdan Gola Charakteryzacja: Frauke Gose Czas trwania: 1 godz. 30 min. (bez przerwy) Koprodukcja z: Bregenzer Festspiele i Gran Teatre del Liceu, Barcelona |
recenzje |
Obsada: | ||
Król Roger - Roksana - Edrisi - Pasterz - Archiereios - Diakonissa - Solo tenorowe (akt I) - Solo sopranowe (akt III) - Solo tenorowe (akt III) - |
Olga Pasiecznik Karol Kozłowski Will Hartmann Mieczysław Milun Agnieszka Rehlis Jakub Jarmuła Anna Adamko, Magdalena Freino Adam Miroszczuk |
STRESZCZENIE
Akt I
Podczas mszy w katedrze w Palermo przed oblicze Króla Rogera i jego świty przyprowadzają Pasterza. Choć arcybiskup żąda, by został on skazany na śmierć za herezję, żona króla Roksana przekonuje męża, by darował mu życie. Roger rozkazuje, by młody człowiek przyszedł do pałacu tego wieczoru, wtedy on go wysłucha i wyda wyrok.
Akt II
Roger i jego arabski doradca Edrisi nerwowo oczekują przybycia Pasterza. Roksana śpiewa uwodzicielską pieśń, sprowokowaną oczekiwaniem na gościa. Wzmaga to niepokój Rogera. Pasterz zostaje wprowadzony i ogłasza swoją wiarę. Niebawem cały dwór znajduje się pod jego urokiem i dołącza do ekstatycznego tańca. Roger usiłuje nakazać aresztowanie mężczyzny, ale ten bez trudu się uwalnia. Pasterz opuszcza pałac na czele procesji wszystkich dworzan króla i Roksany. Na miejscu pozostają jedynie Król Roger i Edrisi. Roger postanawia pójść za Pasterzem, nie jako król, lecz jako pielgrzym.
Akt III
W starożytnym greckim amfiteatrze Król Roger i Edrisi odnajdują Roksanę, która mówi mężowi, że Pasterz może uwolnić go od jego obaw i zazdrości. Zostaje rozpalone ognisko i wyznawcy Pasterza rozpoczynają kolejny taniec, a sam Pasterz przeistacza się w boga Dionizosa. Gdy taniec dobiega końca, wszyscy się rozchodzą z wyjątkiem Króla Rogera, którego to doświadczenie całkowicie zmieniło. Zamiast pójść za Dionizosem, odśpiewuje radosny hymn do wschodzącego słońca.