nr 284, 05-12-2007


i n f o c h o ri n f o c h o ri n f o c h o ri n f o c h o ri n f o c h o r



Pokaz operowej maestrii


    Nie mieliśmy w ostatnich sezonach szczęścia do dobrych operowych przedstawień. Tak się składało, że wiele z nich powierzono do realizacji ludziom ogłaszanym wielkimi odnowicielami tego gatunku sztuki, którzy wplatali w kolejne spektakle historie niewiele mające wspólnego z treścią wystawionego dzieła. Jeszcze mniej z jego muzyką, a przede wszystkim dalecy byli od rzetelnego profesjonalizmu. Na tym tle wydarzeniem wyjątkowej rangi są "Opowieści Hoffmanna" Jacques'a Offenbacha w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Nie tylko dlatego, że to jedno z najpiękniejszych i najbardziej oryginalnych arcydzieł romantycznej literatury operowej, ale przede wszystkim dlatego, że kształt sceniczny nadał mu, wespół ze znakomitym scenografem Hansem Schavernochem, sławny w świecie, ale do Polski zaproszony po raz pierwszy Harry Kupfer. Pokazał on, jak można znane dzieło odczytać w sposób nowatorski pozostając w doskonałej zgodzie z jego fabułą, jak też z klimatem i rytmem muzyki. Zademonstrował profesjonalizm najwyższej klasy połączony z twórczą myślą inscenizacyjną. Przedstawił, zamiast serii barwnych rodzajowych historyjek, wielki dramat rozdarcia wybitnej jednostki między sztuką a zwykłym życiem oraz dążenie do spełnionej miłości, w którym nie rażą nawet całkiem dzisiejsze rekwizyty.

Wsparli tu walnie Harry'ego Kupfera świetni - zarówno wokalnie, jak i scenicznie - odtwórcy głównych partii: Richard Troxell (rola tytułowa), Georgia Jarman (aż cztery role nieszczęśliwych miłości Hoffmanna) oraz Claudio Otelli (również cztery wcielenia jego demonicznego przeciwnika). Miło stwierdzić, iż współdziałali z nimi godnie nasi śpiewacy jak Anna Lubańska, Artur Ruciński (znakomity Niklas!), Paweł Wunder i Czesław Gałka; nad muzyczną całością zaś czuwał z powodzeniem Tomasz Bugaj.

Chciałoby się tylko westchnąć: obyśmy więcej tak wyjątkowych wydarzeń przeżywać mogli w naszym teatrze...



Józef Kański


    strona główna     recenzje premier