Akt I
Wenecja.
Miasto pełne dwuznaczności, ale także słynny na całym
świecie ośrodek handlu kupieckiego.
Kupiec Antonio jest przygnębiony. Dwóch plotkarzy, Salerio i Solanio,
ciągle się kręci w pobliżu, zdobywając lub zmyślając najnowsze
wiadomości. Pojawia się też Gratiano. Dowiadujemy się, że
Bassanio, wielki (i rozchwytywany) przyjaciel Antonia pragnie, by
ten dał mu poręczenie pożyczki: Bassanio potrzebuje pieniędzy,
aby móc starać się o względy Portii, która jest spadkobierczynią
wielkiej fortuny. Niestety Antonio zainwestował cały swój kapitał
w serię przedsięwzięć przewozowych, wszystkie są w trakcie
realizacji na morzu. Aby pomóc przyjacielowi, musi wziąć pożyczkę.
Żyd Shylock, który jest postponowany przez większość chrześcijan,
zgadza się pożyczyć Antoniowi potrzebne mu trzy tysiące
dukatów. Zawierają pół żartem, pół serio umowę, że jeśli dług nie
zostanie zwrócony, Antonio odda jako rekompensatę funt swego
ciała.
W dniu szalonego ulicznego karnawału Jessica, nastoletnia córka
Shylocka, siedzi zamknięta w domu. Jej matka Leah zmarła.
Dziewczyna nienawidzi kontroli, jaką nad jej życiem sprawuje
ojciec. Pod nieobecność Shylocka, który załatwia pożyczkę dla
Antonia, w domu pojawia się jej sekretny adorator Lorenzo, który
pragnie zdobyć dziewczynę i bogactwo jej ojca. Jessica zgadza
się przejść na chrześcijaństwo i wyjść za niego. Przekazuje Lorenzowi
list miłosny, a jego przyjaciele pomagają jej w ucieczce jeszcze
tej samej nocy; z wielką przyjemnością rozkradają majątek jej
ojca. W międzyczasie Antonio i Gratiano spotykają się i rozmawiają
o zbliżającym się wyjeździe Bassania, który ma zdobyć Portię.
Antonio i Bassanio żegnają się. Shylock wraca i odkrywa, że córka
uciekła, a dom został ograbiony. Ludzie naśmiewają się z niego,
a on poprzysięga zemstę.
Akt II
Belmont.
Wiejski dom nad jeziorem. Portia użala się nad własnym
życiem przed swoją towarzyszką Nerissą. Zgodnie z wolą ojca,
może ona wyjść za mąż tylko za tego, któremu uda się znaleźć
jej portret w jednej z trzech szkatuł: złotej, srebrnej lub ołowianej.
Książęta Aragonii i Maroka nie zaliczają próby, a wszystkiemu
przyglądają się z rozbawieniem goście i służba.
Pojawia się Gratiano, by przedstawić Bassania, a Nerissa od razu
upatruje go sobie na potencjalnego partnera dla siebie. Nadchodzi
również Bassanio, który chce także przystąpić do konkursu
i wybrać właściwą szkatułę. Portia radzi mu zachować rozwagę,
a Nerissa przygotowuje test. Bassanio wybiera ołowianą szkatułę
i
zdobywa dla siebie żonę. Gdy świętują zaręczyny, Nerissa
i Gratiano także zawiadamiają o swoich planach małżeńskich.
Nadchodzi list od Antonia, z którego wynika, że jest on zrujnowany,
a jego majątek przepadł. Tymczasem Shylock domaga się, aby mu
wydać należny zastaw: funt ciała. Portia radzi, by w tej sytuacji jej
świeżo upieczony małżonek wrócił do Wenecji. W tym czasie ona
i Nerissa będą oczekiwać powrotu mężczyzn w pobliskim klasztorze.
Akt III
Wenecja.
Przed budynkiem sądu Solanio i Salerio drażnią się
z Shylockiem. Dokuczają mu, twierdząc, że Jessica ukradła pierścionek
jego zmarłej żony i bez skrupułów sprzedała, by mieć pieniądze
na swój nowy chrześcijański styl życia. Shylock szaleje
ze smutku i złości. Nawet, gdy nadchodzi Antonio i próbuje go
uspokoić, nie zamierza okazywać litości.
Sala sądowa.
Książę Wenecji zaleca stronom rozwagę, lecz Shylock
wprost i uparcie żąda należnego mu funta ciała. Pojawiają się
Portia i Nerissa przebrane, jedna za młodego prawnika, druga za
jego sekretarza. Nie zostają rozpoznane. Mimo próśb, aby Shylock
okazał łaskę, ten nie chce ustąpić i Antonio szykuje się pod nóż.
W ostatniej chwili Portia zwraca uwagę na kwestię prawną. Choć
warunki zastawu dają mu prawo do ciała, nie pozwalają, by uroniona
została choć kropla krwi. Ponadto, narażając swoim żądaniem
życie chrześcijanina, Shylock musi sam błagać o litość albo zostać
zgładzonym, utracić cały majątek i przejść na chrześcijaństwo.
Życie Shylocka legło w gruzach. Wybiega on z sądu i zostaje zaatakowany
przez tłum; pozostali się cieszą. Portia i Nerissa, wciąż
w przebraniu prawników, żądają jako zapłaty za swe udane rady
prawne pierścionków, które w darze ślubnym otrzymali od nich
Bassanio i Gratiano. Z wdzięczności za pomoc mężczyźni przystają
na taką propozycję.
Epilog
Belmont.
Atmosfera jest senna i melancholijna. Jessica i Lorenzo
śpiewają o idealnej miłości. Portia i Nerissa, już ubrane we własne
stroje, żądają od mężów zwrotu pierścionków, ale ci mogą jedynie
uciekać się do wymówek. W końcu wszystko się wyjaśnia, kiedy
na jaw wychodzi cała prawda. Mężczyźni uzyskują przebaczenie.
Antonio przyłącza się do zakochanych. Uratowany, znów bogaty,
ale jakoś dziwnie przygnębiony.