◄ | Mieczysław Weinberg | ► |
Pasażerka |
8 X 2010, piątek, godz. 19.00 (Sala Moniuszki)
.
Opera w trzech aktach, ośmiu odsłonach i z epilogiem Libretto: Aleksander Miedwiediew wg noweli Zofii Posmysz Prapremiera: Moskwa, Dom Muzyki, 25 grudnia 2006 (wykonanie koncertowe) Prapremiera produkcji Davida Poutneya: Festiwal w Bregencji, 21 lipca 2010 Premiera polska: 8 października 2010 Wersja wielojęzyczna z polskimi napisami Czas trwania: 3 godz. Dyrygent: Gabriel Chmura Reżyseria: David Pountney Scenografia i rekwizyty: Johann Engels Kostiumy: Marie-Jeanne Lecca Przygotowanie Chóru: Bogdan Gola Reżyser świateł: Fabrice Kebour Koprodukcja z The Bregenzer Festspiele (Austria), English National Opera (Londyn), Teatro Real (Madryt) | recenzje | |
Obsada: | ||
Marta - Tadeus - Katia - Krystyna - Vlasta - Hannah - Yvette - Stara - Bronka - Lisa - Walter - Esesman 1 - Esesman 2 - Esesman 3 - Stary pasażer, Steward - Nadzorczyni (aktorka) - Kapo (aktorka) - |
Elena Kelessidi Artur Ruciński Svetlana Doneva Małgorzata Pańko Elżbieta Wróblewska Anna Borucka Małgorzata Olejniczak Joanna Cortes Małgorzata Godlewska Agnieszka Rehlis Roberto Sacca Robert Dymowski Adam Palka Mateusz Zajdel Czesław Gałka Grażyna Barszczewska Katarzyna Misiewicz |
TREŚĆ OPERY
AKT I
Wczesne lata sześćdziesiąte, liniowiec. Akcje śledzi chór, który czasem bierze udział w scenie w charakterze więźniów, pasażerów lub oficerów, a czasem jest tylko obserwatorem z innego czasu, tak jak my.
Scena 1
Niemiecki dyplomata Walter i jego żona Lisa podróżują do Brazylii, gdzie on ma objąć placówkę dyplomatyczną. Nagle Lisa zauważa pasażerkę, przypominającą jej osobę, która jak sądziła już nie żyje. Pod wpływem szoku po owym spotkaniu, kobieta wyznaje mężowi, że była strażniczką SS w Auschwitz. Ujawnienie tej prawdy prowadzi do kryzysu między małżonkami.
Scena 2
Scena w obozie - dowiadujemy się, że Pasażerka to Marta, polska więźniarka, którą Lisa Franz będąc strażniczką, upatrzyła sobie jako tę, która pomoże jej utrzymać w ryzach pozostałe więźniarki.
Scena 3
W żeńskim baraku poznajemy kobiety ze wszystkich zakątków Europy zgromadzone razem w tym kosmopolitycznym piekle. Podejrzana o udział w partyzantce Rosjanka Katia wraca z brutalnego przesłuchania, a Kapo znajduje napisany po polsku gryps, który może ją pogrążyć. Lisa rozkazuje Marcie przetłumaczyć treść listu, a ta zachowując spokój odczytuje go jako list miłosny pisany do jej narzeczonego Tadeusza, który - jak podejrzewa - też jest więźniem w obozie. Tymczasem na statku Lisa i Walter próbują przezwyciężyć kryzys i zaakceptować wtargnięcie niechcianej przeszłości do ich związku.
AKT II
Scena 4
Pod nadzorem Lisy kobiety sortują rzeczy zrabowane więźniom. Przychodzi oficer i żąda skrzypiec. Komendant zarządził koncert, w czasie którego jeden z więźniów ma zagrać jego ulubionego walca. Lisa znajduje skrzypce, po które oficer przysyła owego więźnia. Jest nim narzeczony Marty - Tadeusz. Rozpoznają się, lecz tę krótką scenę przerywa Lisa. Pozwala im na dalsze kontakty w nadziei, że ową "dobroć" obróci kiedyś na własną korzyść.
Scena 5
Lisa zaczepia Tadeusza w warsztacie, w którym ten wytwarza srebrne ozdoby na zamówienie oficerów SS. Jedną z nich jest Madonna, w rysach której Lisa rozpoznaje Martę. Strażniczka oferuje Tadeuszowi możliwość spotkania z Martą, ale Tadeusz odmawia. Nie chce być dłużnikiem esesmanki.
Scena 6
W żeńskim baraku odbywają się urodziny Marty, która śpiewa pieśń o zakochaniu w śmierci. Przerywa jej Lisa i próbuje ją sprowokować mówiąc, że Tadeusz zrezygnował z szansy spotkania z nią. Jednak Marta jest niewzruszona: skoro Tadeusz tak postanowił, widocznie ma rację! Yvette próbuje nauczyć starą Rosjankę francuskiego, a Katia śpiewa o Rosji. Nagle wpadają strażnicy: nadeszła pora selekcji. Wyczytana zostaje lista numerów i jedna po drugiej więźniarki zostają zabrane. Lisa mówi Marcie, że jeszcze nie jej kolej: na razie pozwoli jej uczestniczyć w koncercie Tadeusza.
Scena 7
Tymczasem na statku Lisa i Walter osiągnęli porozumienie: nawet jeśli Pasażerka to Marta, postanawiają zachowywać się jak gdyby nigdy nic i idą na tańce do salonu. Lisa wpada jednak w panikę, gdy Pasażerka podchodzi do orkiestry, a ta, najwyraźniej na jej specjalne życzenie, zaczyna grać ulubionego walca komendanta.
Scena 8
W obozie nadszedł czas koncertu, zgromadzili się wszyscy oficerowie i więźniowie. Jednak Tadeusz nie gra walca, lecz inny utwór. Następuje zamieszanie, skrzypce zostają roztrzaskane, a on sam trafia do celi śmierci. W ostatniej scenie zostajemy z Martą i jej wspomnieniami oraz jej pragnieniem, by wszyscy, którzy cierpieli nie zostali zapomniani.